nieuw CATS logo
CATS 5.0 (codenamed “Nala”) is actief project waarbij CATS opnieuw wordt ontwikkeld. Onderdeel van dit proces is ook de ontwikkeling van een nieuw logo. Shawn Milliken is UX/UI designer bij CATS en hij heeft het nieuwe logo ontworpen.
Laten we beginnen bij het begin. Waar ben je begonnen en vanwaar ben je toen verder gegaan?
Shawn: We wisten dat we in ieder geval een historische verbinding wilden behouden met het oude logo.
Wat bedoel je?
Shawn: Dat betekend dat we sommige aspecten van het oude logo willen laten terugkomen, maar het moet ook nieuw en eigentijds zijn. Het originele logo had drie mensen en de uitstraling daarvan is voor de hand liggend. Een logo op deze wijze herkenbaar maken is een gedateerde methode. Moderne logo’s zijn meer symbolisch en minder expliciet. Het is meer elegant. Hierop volgend hebben we het logo dan ook gestripped tot de basis elementen.
En waarom heeft dat de voorkeur?
Shawn: De design standaarden zijn gewijzigd sinds het ontwerp van het eerste logo (2005). Grote afbeeldingen, krachtige kleuren, symboliek en simple vormen zijn esthetisch om naar te kijken. Het is eenvoudiger om een ontwerp te maken wat herkenbaar is en bij het eerste aanzicht eruit springt.
En hoe zag dat er dan uit?
Shawn: Zoals gezegd, we wilden de drie avatars in een bepaalde vorm behouden. In de basis zijn het drie hoofden. Als je dit gaat minimaliseren dan wordt dit een cirkel.
En dat is mijn vertrekpunt geweest bij het verdere ontwerp. Als ATS (Applicant Tracking System) willen we mensen aan elkaar verbinden. Dus in plaats van drie cirkels in een rij te plaatsen ben ik de cirkels met elkaar gaan verbinden. De eerste stap is dan ook geweest om de hoofden meer abstract te maken.
Oke we hebben nu deze drie connecties, vertel eens was over de oriëntatie.
Shawn: Zodra het eerste ontwerp klaar was kwam er intern feedback. Een van de suggesties was om een draaing te maken. Door de “bones” van links boven naar rechts onder te laten gaan lijkt er een voorwaartse beweging te ontstaan. De ogen volgen deze beweging naar het woord CATS. En we denken er graag bij dat het een scratch van een kat is 😉
Dus dit was een samenwerkings proces?
Shawn: Ja, dit was een groot samenwerkings proces. Het was goed dat iedereen bij ons zijn mening kon geven. Het is dan ook veel meer geweest dan enkel een logo ontwerp. Als team ga je opnieuw nadenken over wie we (willen) zijn, waar we naartoe willen gaan en waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Mede hierdoor heeft het 6 maanden geduurd om het logo te ontwerpen.
Laatste vraag: Waarom is een goed logo belangrijk en wat maakt dit een goed logo?
Shawn: Ik vind dat een goed logo snel en eenvoudig herkenbaar moet zijn. Dat het simpel en eenvoudig is. Elegant is wat het juiste woord is voor ons nieuwe logo. Het is een solide fundament voor wie we zijn en wat we vertegenwoordigen. Een onderneming welke vooruit denkt met krachtige software tools voor professionele recruiters.